halsfluss? nejnej! körtelfeber...

För att ni ska få veta vilken otroligt rolig vecka jag hade förra veckan, ska jag ge er dag för dag. Kul va?

Måndag

Vaknade och hade väldigt ont i halsen. Ingen skola för mig. Men tänkte att jag iaf skulle gå på tisdag eftersom jag skulle ha två prov. Så jag tänkte att jag ska ägna dagen åt att plugga.

Går ner till mor och far och skulle äta frukost. Så kom jag på att jag kanske borde kolla mig i halsen. Det var inte en vacker syn. Såg ut som halsfluss, så pappa och jag åkte in till Cityakuten. Så efter att ha suttit och väntat i nästan en timme så fick jag träffa medicindoktorn. En gammal hagga som tittade lite granda. Kände lite utanpå. På 2 min hade hon konstaterat halsfluss ochäven skickat ett e-recept. Och redan dagen efter skulle jag känna mig bättre, och efter två dagar skulle jag inte smittas längre. Jippie!

 

Tisdag

Fortfarande ont. Fortfarande svullen. Ingen skillnad.

Onsdag

Fortfarande svullen. Inte riktigt lika ont. Men eftersom jag blivit så svullen så hade jag på kvällen börjat låta som en jag-vet-inte-vad.. När det var dags att sova så började det göra ännu ondare. Så jag lyckades få ihop max 2 timmars sömn..

 

Torsdag

Vid 5 skickade jag ett sms till mamma och sa att det hade börjat göra ondare och dessutom ser värre ut än innan. Så efter samtal hit och dit och lite bil åkande så var jag och mamam framme vid KS vid kl 7. Fick komma in till ÖNH på en gång. Sjuksyrran satte dropp eftersom jag knappt fått i mig nåt dom senaste dagarna. Han tog dessutom en massa prover och jag fick citodon mot värken.
Vid 8 kom doktorn. Hon kände och tittade mig i halsen, dessutom stoppade hon ner en kamera via näsan för att se så att det inte var svullet längre ner, vilket det inte var. Det visade att det inte var halsfluss som dom sa på cityakuten. Dom trodde att det kunde vara körtelfeber, men för att vara säkra behövde dom vänta på sista provsvaren. Så jag och mamma satte oss utanför och väntade.
När klockan närmade sig halv 10 började jag få sjukt ont i magen. När sjuksyrran hämtade in oss till doktorn igen sa hon det och han sa att vissa kan få det av citodon. När jag satt inne hos doktorn och hon berättade att det var körtelfeber och att det enda dom kunde göra var att skriva ut smärtstillande blev magkrampen så fruktansvärd att jag bara ville dö. Vek mig av smärta och började gråta nåt hysteriskt. Så dom hämtade en brits som jag fick lägga mig på. Så fick jag en påse att andas i för att jag inte skulle få panik. Dom klappade på mig och hade sig. Så fick jag en syrgasgrimma och dropp igen. Det lugnade sig rätt snabbt men kom tillbaka efter en stund. Och så höll det på i kanske 15-20 min. Ibland är det skönt att veta att man lever!

Tillråga på lite sömn, ont som fan och en smärre chock efter allergichoken var jag tvungen att ringa och se till att någon annan ledsagade åt min lilla gosse. Det var lättare sagt än gjort. Fick inte tag på någon alls! Men tillslut så ordnade även det upp sig... Tog dock närmare 3 timmar...


Det gör ont, det är svullet, men jag lever iaf. Penicilin, smärtstillande och värktabletter, det är skiten det!

Det jobbiga är att när jag väl är frisk så kommer jag behöva ta det lugnt i närmare en månad. Ingen större ansträngning, ingen alkohol, bara ta det lugnt. Och varför? Jo för att både mjälte och lever blir så pass påverkade. Vilket märks då jag har små ont och är öm i magen. BLE!



/ S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0