Det ska bli ett sant nöje...

...att döda dig, Magdalena Graafs självbiografi. En av dom bästa böckerna jag någonsin läst.
Det var ett tag sen jag läste den, så jag bestämde mig för att ladda ner den på ljudbok och lyssna på den. Idag lyssna jag klart på den och jag kan inte annat än att älska den.

När man lyssnar och hör om hur hennes huvud bankas in i köksluckorna medan hennes son sitter på golvet och gråter, hur hon blir sexuellt utnyttjad och blöder efter varje gång, kränks, hur hon sakta men säkert börjar tyna bort, både kroppsligt och själsligt.. Att någon som blivit utsatt för så mycket hemskheter, som sedan tvingas fly och hålla sig gömd. Kan hitta tillbaka till livet. Trots svek från myndigheter. Poliser som vänder henne ryggen när dom inser att hon inte kan hjälpa dom att sätta dit hennes ex man för något annat än något så simpelt som kvinnomisshandel.
Att läsa och höra hennes bok, får mig att börja tro på livet.

Något som är väligt gripande är hur hennes ex man verkligen gör en hel omvändning. Från att vara en kvinnomisshandlare och dessutom en hel gangster som pundar större delen av dygnet, är han idag helt ren och är en av Magdalenas närmaste vänner.
Att ta till sig någon, och verkligen tro på förändring är iaf för mig gripande. För trots allt så föder hat mer hat och varför slösa energi på att hata när man kan låta bli?

I slutet förklarar Magdalena att hon med sin bok vill göra skillnad för andra och att ifall hon endast gör skillnad för en enda person, har hon lyckats. För mig har hon gjort skillnad.

Om du inte läst boken, läs den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0